Hyviä uutisia torstailta 1. maaliskuuta 2012:

Pelimerkit peleihin

Suomalaisen peliteollisuuden menestys on ollut ilmiömäistä. Tämän tulee silti olla vasta alkua. Harva meistä 80-luvulla peliuransa aloittaneista näki aikanaan pelit kymmenien miljardien teollisuudenalana runsaat 25 vuotta myöhemmin. Kyse oli vain viihteestä ja vanhempien mielestä varmaankin ajan haaskauksesta.

Entä nyt? Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnettiin juuri Suomen peliklusterille ja peliteollisuus on maamme taloudellisesti merkittävin kulttuurivientiala yli 165 miljoonan euron liikevaihdolla.

Suomi on tuottanut lukuisia globaaleja huipputuotteita Max Paynesta Angry Birdseihin, joiden tuotteistaminen on ollut vertaansa vailla. Edulliset helposti ladattavat mobiilipelit ja lisäsisällöt ovat tuoneet harrastuksen viimeistään jokaisen ulottuville. Uusia yrityksiä syntyy jatkuvasti ympäri maata koulutuksen ja tutkimuksen lisääntyessä ja monipuolistuessa. Tähän kehitykseen tulee investoida!

Kotimaisten pääomasijoitusten lisäksi ulkomainen riskiraha on saatava virtaamaan Suomeen. Tässä myös julkisella sektorilla on tuhannen taalan paikka yritysten varhaisen vaiheen, tutkimuksen, tuotekehityksen sekä kasvun ja kansainvälistymisen rahoittajana.

Tekes valmistelee parhaillaan tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa ohjelmaa pelialalle, jonka tavoitteena on pitää Suomi maailman huipulla tulevaisuudessakin luomalla tänne globaali peli- ja viihdeteollisuuden klusteri. Tavoite ei ole vaatimaton eikä sen pidä ollakaan. Valmistelun aikataulu on ripeä ja päätös ohjelman mahdollisesta käynnistämisestä on tarkoitus tehdä viimeistään kesäkuussa.

Jotain on joka tapauksessa jo tehty Suomessa oikein. Taustalla on Assemblyn kaltainen alan harrastajat vuodesta toiseen yhteen kokoava suurtapahtuma, teknologinen osaamisemme ja mobiilialan menestystarina. Ja ehkä suomalaiset ovatkin maailman parhaita markkinoijia.