Hyviä uutisia torstailta 7. kesäkuuta 2012:

Ujous ei ole maailmalla muodissa

Kun yhdistää palvelun ja liiketoiminnan syntyy omituinen sanapari, palveluliiketoiminta. Erityisesti suomalainen insinöörijoukko – ja joku kai myykin palvelut – on globaalin palveluliiketoiminnan eliittiä. Esimerkiksi Metson viime vuoden liikevaihdosta kertyi lähes puolet erilaisista palveluista, kuten huolloista, kunnossapidoista ja konsulttipalveluista.

Olemme hyviä jopa uusien palveluiden keksijöinä ja toteuttajina, joskin meillä näyttää taas kerran olevan vahva tahto tehdä asioista liian monimutkaisia. Lukiessani Tekesin ja parin muun toimijan määrityksiä palveluliiketoiminnasta ja sen haasteista, en ymmärtänyt yhtään mitään. Hirveää jargonia.

Voimme unohtaa hetkeksi sanan palvelu, sillä ajoittain suomalainen palveluasenne, ainakin kotimaassa, on täysin luokatonta. Keski-Euroopassa vikkelä nuorimies hallitsee sekä henkisesti että fyysisesti yhden hotellin aulabaarin asiakaspalvelun. Meillä yksi henkilö tekee töitä ja loput keskustelevat keskenään, asiakkaiden katsekontaktia vältellen.

On helppo keksiä kolme palvelua, jopa tuotetta, joissa meillä on jopa ylivertaista osaamista. Ne ovat yksityisen sektorin vanhusten hoivapalvelut, suomalainen koulujärjestelmä ja erilaisten kriisien jälkihoito aina sotakonflikteista öljyntorjunnan osaamiseen.

Isot menestystarinat ovat usein yksinkertaisia, kuten bisneslogiikkakin. On tuotantoa, markkinointia ja myyntiä. Liian usein meiltä puuttuu se tärkein ja sen mukana lähes kaikki. Keskimäärin olemme edelleen korkeintaan keskitasoisia myyjiä. Ujous ja sanattomuus eivät ole maailmalla muodissa.