Hyviä uutisia torstailta 28. kesäkuuta 2012:

Palveluista kasvaa uutta menestystä

nomo jeans Palveluinnovaatioissa piilee valtava mahdollisuus kasvuun, työllisyyteen, tuottavuuteen ja kilpailukykyyn. NOMO Jeans on hyvä esimerkki palveluinnovaatiosta. Palveluinnovaatioissa piilee valtava mahdollisuus kasvuun, työllisyyteen, tuottavuuteen ja kilpailukykyyn. NOMO Jeans on hyvä esimerkki palveluinnovaatiosta.
Kansainvälisillä markkinoilla kilpailuetu ei synny vain perinteisillä tuotteilla. Tarvitaan myös palveluihin liittyviä uusia innovaatioita, uusia ratkaisuja, uusia tuotteita ja uusia toimintatapoja. Kyse voi olla vaikkapa mittatilausfarkuista.

— Yrityksen palveluinnovaatiot voivat olla uudenlaisia tapoja organisoida liiketoimintaa, entistä tehokkaampia prosesseja tai uudenlaisia jakelu- ja asiakasrajapintaratkaisuja, Tekesin Palveluinnovaatiot-yksikön johtaja Tiina Tanninen-Ahonen sanoo.

Palveluinnovaatioita syntyy sekä palvelualoilla että teollisuudessa. Keskeistä on yhdistää oivaltavalla tavalla erilaisia osaamisia uusilla tavoilla.

— Varsin usein palveluinnovaatio on esimerkiksi yhdistelmä palvelua, fyysisiä tuotteita ja ohjelmistoja.

Toimivasta arjesta wau-kokemuksiin

Palveluinnovaatiot perustuvat aineettomaan arvonluontiin, joka merkitsee asiakkaan auttamista ja tämän elämän tai liiketoiminnan helpottamista. Kyse on erilaisten hyötyjen aikaansaamisesta asiakkaalle siten, että asiakas on halukas niistä maksamaan.

— Aineettomassa arvonluonnissa lupaus asiakkaalle voi olla esimerkiksi toimiva ja huoleton arki, hyvä mieli ja parempi omatunto, inhimilliset toimintatavat, kustannustehokkuus, tuottavuus tai vaikkapa wau-kokemus, Tanninen-Ahonen toteaa.

Keskeistä on ymmärtää ja visioida, mitä asiakas tai loppukäyttäjä haluaa nyt ja tulevaisuudessa. Asiakas ei välttämättä ole kiinnostunut älypuhelimesta sinänsä, vaan sen tuottamista merkityksellisistä ja häntä hyödyttävistä asioista.

— Asiakas ei osta tuotetta tai palvelua, vaan vaivattomuutta, kustannustehokkuutta, luotettavuutta, parempaa liiketoimintaa tai onnellisempaa elämää.

Innovaationa mittatilausfarkut

Suomen vahvuuksien nähdään rakentuvan teollisen ytimen ympärille ja vahvaan teknologiaosaamiseen. Korkea koulutustaso luo hyvän kasvualustan palveluinnovaatioille, joissa tiedon ja osaamisen merkitys korostuvat. 

— Tuotannollistekninen osaaminen luo tukevan kivijalan, mutta onnistuminen edellyttää myös ihmis- ja yhteiskuntatieteiden sekä designin ja kulttuurintutkimuksen osaamista. Palveluinnovaatiot voivat lisätä kasvua ja vahvistaa kilpailukykyä sekä tarjota parantuneen asiakasymmärryksen kautta myös parempaa kilpailukykyä perinteisillä tuotemarkkinoilla.

Hyvän esimerkin palveluinnovaatiosta tarjoaa NOMO Jeans, joka syntyi yhden naisen tuskasta löytää istuvia farkkuja. Yksilöllisesti tuunattavia mittatilausfarkkuja tuottava, vuonna 2010 perustettu yritys keksi hyödyntää tuotannossa 3D-kehoskanneriteknologiaa. Pian avattiin ensimmäinen kauppa Helsinkiin, ja sittemmin myös Saksaan ja Dubaihin.

Toimitusjohtaja Mari Silvennoisen luotsaaman konseptin toteuttaminen on edellyttänyt palveluinnovaatioille tyypillisesti monipuolista eri alojen osaamisen yhdistelmää. Kehitetty teknologia ei näy asiakkaalle, mutta se on olennainen osa arvolupauksen lunastamista eli hyvän olon ja tyytyväisyyden tuottamista.

www.tekes.fi

www.nomojeans.com

SO

Muuta aiheeseen liittyvää