Hyviä uutisia maanantailta 10. lokakuuta 2011:

Ekologinen risteilyalus ylitti odotukset

Sähköinen voimansiirtojärjestelmä kuljettaa Inari III -alusta energiatehokkaasti ja lähes äänettömästi. Sähköinen voimansiirtojärjestelmä kuljettaa Inari III -alusta energiatehokkaasti ja lähes äänettömästi.
Viime kesänä Inarijärvellä risteillyt hybriditekniikkaan perustuva Inari III -risteilyalus sai taloudellisuudessa ja tehokkuudessa niin hyvät mittaustulokset, että aluksen kehittäjätkin yllättyivät. Kyseessä on Fantan Catamaran Oy:n kehittämä 120-paikkainen ja 16-metrinen katamaraanimallinen alus, jonka voimalaitteen kehitystyön on tehnyt Randax Oy. Asiasta uutisoi Kauppalehti.

Inari III osoittautui odotettua taloudellisemmaksi ja ekologisemmaksi runkonsa ja uudenlaisen polttomoottori-sähkömoottorihybridin ansiosta.
Fantanin toimitusjohtaja Mauri Rautiainen kertoi Kauppalehdelle, että hybriditekniikan käyttö veneissä on tässä teholuokassa ainutlaatuista koko maailmassa.

Alus saa käyttövirtansa 50 kWh akustosta. Se tarvitsee kulkeakseen lisäksi dieseliä, mutta sitä kuluu vain kolme litraa tunnissa. Inari III:lla kulkeminen tuleekin edulliseksi, sillä energiankulutuksesta syntyvät kustannukset ovat alle viisi euroa ajotuntia kohden.

Alus sai ensimmäisenä sähköaluksena kyseisessä kokoluokassa Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) hyväksynnän ammattikäyttöön kesällä 2011. Tekes ja Vene-ohjelma ovat rahoittaneet Fantanin ja Randax Oy:n jatkohankkeen, joka koskee tuotemalliston konseptointia ja markkinaselvitystä.

www.kauppalehti.fi
www.randax.fi
www.fantan.fi

SK