Hyviä uutisia tiistailta 17. heinäkuuta 2012:

Geishan keksijä inspiroitui olympialaisista

Geisha on hasselpähkinätäytteinen maitosuklaa. Geisha on hasselpähkinätäytteinen maitosuklaa.
Suomessa makeisvalmistaja Fazer saa usein aikaan mielikuvan sinisestä suklaalevystä. Yhtiön mukaan sen kansainvälinen ikisuosikki on kuitenkin vuonna 1962 markkinoille tullut Geisha-suklaa, jota on nykyisin myynnissä 19 eri muodossa aina levyistä konvehteihin. Japanilaisvaikutteista suklaata valmistetaan lähes 4 miljoonaa kiloa vuodessa.

— Yli puolet Geisha-suklaasta myydään Suomen ulkopuolella, noin 30 maassa ympäri maailman. Suomessa Geishaa myydään eniten suklaapatukkana, mutta Baltiassa ja Skandinaviassa myydyin tuote on suklaalevy. Muilla vientimarkkinoilla suklaakonvehdit menestyvät parhaiten, Fazer Makeisten brändi- ja kategoriapäällikkö Helen Ojamäe kertoo.

Ojamäen mukaan Geisha on suosittu erityisesti Venäjällä, sillä siellä suklaakonvehteja syödään enemmän kuin Suomessa, jossa kulutus painottuu jouluun. Lisäksi suklaa on Venäjällä perinteinen lahja ja tuliainen.

Geishaa alettiin kehitellä 1960-luvulla, kun Fazerin perustajan Karl Fazerin pojanpoika, Fazerin silloinen toimitusjohtaja Peter Fazer sai idean yhdistää yhtiön valmistaman Japonica-leivoksen täytteen maitosuklaaseen. Geisha-nimi ja vaaleanpunainen väri lainattiin tuotteelle yhdeltä Fazer Parhain –pussin karkeista. Se taas sai uuden nimen Tokyo. Japani toimi uutuustuotteen inspiraationa niin leivoksen nimen tähden kuin tuolloin ajankohtaisten Tokion olympialaisten takia. Peter Fazer osallistui itsekin olympialaisiin lajinaan purjehdus.

Geishaa myytiin jo 1960-luvulla. (Kuva: Fazer)

Fazerin tarina alkoi vuonna 1891, kun 25-vuotias Karl Fazer avasi ranskalais-venäläisen konditorian Helsingin Kluuvikadulle. Nykyisin Fazer on Suomen maineikkain brändi.

www.fazer.fi

SK