Hyviä uutisia maanantailta 30. heinäkuuta 2012:

Viola-tyttö on pysytellyt Venäjällä lähes 60 vuotta

Viola on sulatejuustojen markkinajohtaja sekä Pietarissa että Moskovassa. Viola on sulatejuustojen markkinajohtaja sekä Pietarissa että Moskovassa.
Harva suomalainen tietää, että Valion Viola-sulatejuusto oli ensimmäinen ulkomainen juusto Neuvostoliiton markkinoilla. Viola ilmestyi neuvostokauppojen hyllyille jo vuonna 1956, vain kolme vuotta Josif Stalinin kuoleman jälkeen. 56 vuoden aikana Viola on ehtinyt raivata tiensä venäläisten sydämiin ja ruokapöytiin.

Finnpron kymmenen vuotta sitten teettämään tutkimukseen vastanneet talouselämän vaikuttajat nostivat esille nimenomaan Violan tunnetuimpana suomalaisena tuotemerkkinä, sen mainitsi vajaa neljännes haastatelluista. Samassa kyselyssä vain viidennes osasi nimetä Nokian suomalaisia tuotemerkkejä tiedusteltaessa. Viola on edelleen yksi tunnetuimmista.

Suomessa levitettävä Viola-sulatejuusto tuli markkinoille jo vuonna 1934, Valio Koskenlaskijan seuraksi. Violan tunnusmerkkinä ollut Viola-tyttö koristi pakkauksia vuosikymmenten ajan. Vasta vuonna 2006 Valio uudisti Viola-brändiä Suomessa ja Viola-tytön korvasi mainonnassa Villa Viola -talo ja pakkauksissa kukkakuosi. Samassa yhteydessä Suomen markkinoilta lopetettiin Viola-sulatejuustot ja brändin alle siirrettiin Valion tuorejuustovalikoima (entinen Valio Hovi).

Venäjällä Viola-tyttö on edelleen käytössä ja tuotevalikoimassa on nykyään sulatejuustojen lisäksi myös tuorejuustoja. Valio Viola on edelleen sulatejuustojen markkinajohtaja sekä Pietarissa että Moskovassa.

Tulevaisuuden klassikkotuotteeksi Valio povaa laktoosittomien tuotteiden sarjaansa, jota viedään tällä hetkellä mm. Venäjälle, Ruotsiin ja Benelux-maihin.


Vuonna 2006 Valio uudisti Viola-brändiä Suomessa ja Viola-tytön korvasi mainonnassa Villa Viola -talo ja pakkauksissa kukkakuosi. (Kuva: Valio)

www.valio.fi

HA